مقاله

تاریخچه شرکت سونی

کمپانی-سونی

همه چیز درباره ی شرکت سونی از ابتدا تا کنون

شرکت سونی در سال 1946 با عنوان شرکت مهندسی ارتباطات مخابراتی توکیو توسط آقایان ایبوکا ماسارو و موریتا اکیو تاسیس شد.این دو به مدت چهل سال با یکدیگر همکاری کردند که یکی از سازنده ترین و جذاب ترین رابطه ها در تاریخ کسب و کار ها را در تاریخ رقم زدند.نبوغ ایبوکا در توسعه محصول و بازاریابی و مدیریت کار حرفه ای که در موریتا وجود داشت،سونی را به یکی از مشهورترین برندهای جهان تبدیل کرد.Sony در ماه ژانویه سال 1958 به عنوان نام رسمی این شرکت برگزیده شد که از کلمه لاتین sonus به معنای صدا گرفته شده است.

کمپانی سونی

اولین محصول این شرکت یک پلوپز برقی بود.در سال1950،که نام شرکت در آن زمان توتسوکو(Totsuko)بود ،اولین دستگاه ضبط صوت ژاپنی را معرفی کرد.اگرچه این مورد هم مانند پلوپز برقی فروش چندانی نداشت،ولی بخت و اقبال این شرکت در حال تحولی شگرف بود.

در سال 1952،ایبوکا در بازدیدی که از ایالت متحده کرد،اقدامات اولیه برای صدور مجوز ترانزیستور را از آزمایشگاه های بلز و سپس بخشی از شرکت وسترن الکتریک که بازوی تولیدی تلفن و تلگراف آمریکا بود،انجام داد.این توافق سرنوشت ساز منجر به اولین خط تولید موفق توتسوکو یعنی رادیوهای ترانزیستوری شد.رادیوی TR-63 سونی،یک رادیوی جیبی تمام ترانزیستوری بود و هنگامی که در سال 1957 عرضه شد،مورد توجه زیاد مشتریان قرار گرفت.رادیوهای جیبی سونی یک موفقیت فوق العاده بود و منجر به شناخت بین المللی نام تجاری شرکت سونی گردید.

 

 

سونی اولین ماشین حساب رومیزی تمام ترانزیستور خود را با نام MD-5 در نمایشگاه جهانی نیویورک در سال 1964 عرضه کرد.این شرکت در سال 1968 اولین تلویزیون رنگی مدل Trinitron را تولید کرد.40 درصد از خانواده های ژاپنی در سال 1971 دارای تلویزیون رنگی بودند و سونی اولین دوربین ضبط ویدئو (VCR) را معرفی کرد و همین امر منجر به معرفی Betamax VCR در سال 1975 گردید.

ماشین حساب سونی

دستگاه پخش نوار کاست واکمن در سال 1979 عرضه شد.هر چند در مورد طراحی دستگاهی که فقط قابلیت خواندن دارد و نمی تواند ضبط کند،مردد بودند ولی آقای موریتا بر تولید این محصول اصرار داشته و سرانجام این محصول تولید شده و صدها میلیون از آن فروخته شد.

اولین پخش کننده دیسک فشرده (CD)،پس از توافقی که بین سونی و کارخانه فیلیپس الکترونیک هلند انجام گرفت،عرضه شد.استاندارد فرمت برای CDها (و سپس DVDها) توسط بسیاری از شرکت های ژاپنی،اروپایی و آمریکای شمالی مورد توافق قرار گرفت.سال بعد سونی اولین دوربین فیلم برداری را معرفی کرد.

سونی در سال های بعد شرکت Columbia Pictures Entertainment را خریداری کرد.این شرکت بزرگ آمریکایی که تا آن زمان توسط یک شرکت ژاپنی خریداری شده بود و همین امر باعث ایجاد بحث های زیادی در ایالت متحده شد.

سونی در سالهای فعالیت خود در میان همه ی موفقیت هایی که در حوزه دیجیتال به دست آورده،همیشه نگاه ویژه ای به تولید سرگرمی داشته که محصول آن کنسول باری ویدئویی PlayStation می باشد.در سال 2002 بخش بازی این شرکت 10 درصد از درآمد سالیانه شرکت را به خود اختصاص داد.

پلی استیشن سونی

سونی ، دارای سهم 50 درصدی در بازار حسگر های تصویری ، در بین بزرگان فروش لوازم و قطعات نیمه هادی هاست و از سال 2015 ، نیز این شرکت به عنوان پنجمین تولید کننده تلویزیون در جهان با آمار فروش بسیار بالا شناخته شده است. این کمپانی بزرگترین شرکت جهان در بازار تلویزیون های 55 اینچی بالاتر از 2500 دلاری است.

امروزه شرکت سونی یک شرکت هولدینگ به نام گروه سونی است که متشکل است از :

  • سونی الکترونیکس

  • راه حل های نیمه هادی سونی

  • سونی پیکچرز

  • سونی موزیک

  • سرگرمی تعاملی سونی و منابع مالی سونی است.

سهام کمپانی سونی در بورس اوراق بهادار توکیو عرضه شده است و دارای یک لیست اضافی به صورت رسید سپرده آمریکایی ذکر شده در بورس اوراق بهادار نیویورک است که از سال 1970 معامله می شود و به عنوان قدیمی ترین شرکت ژاپنی است که در صرافی های آمریکا فعالیت دارد.

برند سونی در طول تاریخ به جای استفاده از استانداردهای تولیدکنندگان دیگر به ایجاد استانداردهای خود و استفاده از آنها برای فناوری های ضبط و ذخیره سازی اطلاعات مشهور است. و محبوب ترین قالب ضبط از جمله دیسک فلاپی 3.5 اینچ ، دیسک فشرده و دیسک Blu-ray را در تاریخچه شرکت سونی میتوان یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *